Fontos az iskolai táncoktatás

2019.02.03

A táncoktatás fontos előnyökkel jár a diákok társadalmi kapcsolataira nézve, különösen a nemek és a korcsoportok között. A tánc sok formája magukban foglalja a szinkronban és az empátiában való mozgást, a közvetlen fizikai kapcsolatot.

A tánc mostohagyerek

A táncnak világszerte számos népszerűsítő programja létezik iskolák számára. Például a New York-i székhelyű Dancing Classrooms (Táncoló Osztálytermek) célja, hogy javítsa a fiúk és lányok közötti kapcsolatot és szociálisan érzékenyebbé tegye a gyerekeket, több kultúrát vigyen az iskolákba.

A Dancing Classroom szervezet célja, hogy tánc segítségével fejlessze a társadalmi kapcsolatokat - különösen a nemek között - és gazdagítsa az iskolák kultúráját az együttműködés, a tisztelet és az együttérzés megteremtésével. A tánc az iskolákban mostohagyereknek számít, mert az intelligenciát hagyományosan a klasszikus tudományokkal hozzák összefüggésbe. Pedig számos tanulmány rávilágít arra, hogy a tánc milyen hatalmas erővel bír a különböző életkorú és hátterű embereknél.

A Dancing Classroom programjának értékelésében a tanárok 95 százaléka mondta, hogy a táncok együttes eredményeként bizonyíthatóan javult a diákok együttműködési képessége. Egy Los Angeles-i felmérésben az iskolavezetők 66 százaléka azt mondta, hogy a programban való részvételük után a diákok fokozottan elfogadták társaikat és a diákok 81 százaléka több tisztelettel van mások iránt.

Iskolai táncoktatás
Iskolai táncoktatás

Fontos az iskolai táncoktatás

Az iskolai táncoktatásnak fontos szerepe van. Sir Ken Robinson, brit oktatási tanácsadó és matematika tanár szerint a tánc boldoggá tesz és oldja az iskolai feszültségeket. A táncnak ugyanolyan nagy szerepet kellene kapnia az oktatásban, mint a matematikának vagy az idegen nyelveknek. Egyenlő fontosságúnak kellene lennie a többi művészeti tárggyal, a tudományokkal és humán tantárgyakkal. A tánc kultúrát, zenét, illemtant tanít. Megtanítja a gyermekeinket arra, hogyan viselkedjenek társas helyzetekben.

Jómagam két évig tanítottam egy budapesti gimnáziumban. A köznevelésben előírt 5 kötelező testnevelés közül 2 tanóra kiváltható más sporttevékenységgel. Ebben a gimnáziumban helyet adtak a társastánc oktatásának. Fárasztó, de élvezetes időszak volt az életemben. Fárasztó az oktatási rendszer nehézségei miatt, élvezetes pedig a gyerekek miatt. Öröm volt látni, ahogyan megértik az összefüggéseket, ahogyan megértik a zenét és elkezdenek ritmikusan sétálni. Tanítottam szolfézst, zenetörténetet, illemtant és természetesen táncokat. A tanév végére az első órákon szkeptikus gyerekek is érdeklődővé és befogadóvá váltak.

Tisztelet és tolerancia egymás iránt

A tánc segíthet az öröm és a stabilitás helyreállításában. Nagy hatással van a gyerekek egymás közti kapcsolatára, hiszen számos társas formája van, amelyekhez fizikai kontaktus, empátia és szinkronban történő mozgás szükséges.

Mi a tánc? A kapcsolatok, érzések és ötletek mozgásának és ritmusának fizikai kifejeződése. Senki nem találta fel a táncot. A történelem során minden kultúra szívében ott van; a tánc az emberiség része.

A tánc 5 pozitív élettani hatása:

  • összehangolja a két agyféltekét
  • növeli az állóképességet
  • javítja a mozgáskoordinációt és egyensúlyérzéket
  • erőt ad és energiával tölt el
  • segíti önmagunk és testünk elfogadását